MEGA HIZLI OKUMA – Mini Kurs # 5
© Melik Duyar, 2000 - 2024Bu mini kursta, okunan bilgilerin HAFIZADA TUTULMASI ve GEREKTİĞİNDE HATIRLANMASI konusuna katkısı olan bazı önemli okuma stratejilerine değineceğiz.
Ancak isterseniz, önce sizin için hazırlamış olduğumuz çok özel bir sunuya birlikte bir göz atalım.
Aşağıda izleyeceğiniz sununun hızlı okuma konusunu çok güzel bir şekilde özetlediğini söylemeliyim. Size hızlı okumayı öğreteceğini iddia eden çoğu hızlı okuma kitabından çok daha fazlasını bu özel sunuda bulacaksınız.
HIZLI OKUMA SUNUSU
Yukarıda takip ettiğiniz hızlı okumayla ilgili sunu bugüne kadar anlattıklarımızı bir kere daha özetlemiş oldu. Şimdi gelelim bazı önemli okuma stratejilerine. Şüphesiz çok sayıda önemli okuma stratejileri var. Ancak ben bu bölümde bunlardan sadece en önemli altı tanesine değineceğim;
STRATEJİ-1
ÖNCE OKUMA HEDEFİNİZİ BELİRLEMELİSİNİZ
Her okuyucu, bir materyali okumadan önce okuma hedefini önceden tespit etmelidir. Bu amaçla, okumaya başlamadan önce kendinize şu soruları sormalısınız:
"BU OKUMA PARÇASINI NEDEN OKUYORUM?"
"SADECE EĞLENMEK VE VAKİT GEÇİRMEK İÇİN Mİ OKUYORUM?"
"OKUMAM BİTTİĞİNDE NEYİ HEDEFLİYORUM?"
"BU OKUMA PARÇASINDAN ÖĞRENMEK İSTEDİĞİM NEDİR?"
Bu soruların cevabını kendi kendinize verdikten sonra yapmanız gereken ilk iş, okunacak parçanın, kitabın veya malzemenin sizi düşündüğünüz hedefe ulaştırıp, ulaştırmayacağını kontrol etmenizdir.
Örneğin okuyacağınız bir kitapsa, bunu anlamanın en kolay yolu, kitabın önceden önsözüne, içindekiler bölümüne, arka kapak yazısına ve kitabın içindeki dikkat çeken başlıklara, resimlere ve grafiklere kabaca bir göz atmaktır.
Bu ön
inceleme size kitabın hedefinin ne olduğunu önceden
belirlemenizi ve sizin hedefinizle çakışıp,
çakışmadığını kontrol etmenizi sağlayacaktır.
STRATEJİ-2
KONUNUN DERİNLEMESİNE NE KADAR ÖĞRENİLMESİ GEREKTİĞİNİ BİLMELİSİNİZ
Okuma hedefinizi önceden koymuş olmanız, konuyla ilgili kaba bir bilgi sahibi mi olmak istediğinizi, yoksa konunun % 100’ünün hafızanızda kalmasının gerekip, gerekmediğini de ortaya koymuş olur.
Örneğin çok kaba bir bilgiye sahip olmanızın yeterli olduğunu düşündüğünüz bir kitabın tamamını okumanız gerekmeyebilir. Hatta böyle bir kitap için birinci stratejide belirtilen, kitabın önceden önsözüne, içindekiler bölümüne, arka kapak yazısına ve kitabın içindeki dikkat çeken başlıklara, resimlere ve grafiklere kabaca bir göz atmak belki de yeterli olacaktır.
Konuyla ilgili orta seviyede bir bilgi edinmeyi hedefliyorsanız; yukarıda belirtilenlere ilave olarak her bir bölümün girişine ve ön açıklamalarına, önemli yerlerine göz atarak hızlı okumak okuma hedefimizi karşılayabilir.
Ancak
bunun yanında örneğin öğrenciler için bir sınav veya
ders çalışma amaçlı, yani hemen hemen % 100’ünün
hafızamızda kalması gereken bir konu okunurken; yine
işimizle ilgili önemli bir teknik raporu vb. bir
materyali okurken şüphesiz konunun tamamına, hiç
atlamadan hızlı okuma teknikleri uygulanmalıdır. Bu
okuma tekniğinde ayrıca aşağıda altıncı strateji olarak
verilen "BEYİN HARİTALARI®" veya diğer
bir ifadeyle "ZİHİN HARİTALARI®"
tekniklerinin de kullanılması gerekir.
DİKKAT!
BEYİN HARİTALARI®
ve ZİHİN HARİTALARI®
Mega Hafıza Ltd. Şti.’nin tescilli
markalarıdır.
STRATEJİ-3
KONSANTRASYON VE OKUMA DENGELİ OLARAK YÖNETİLMELİ
Özellikle % 100’ünü anlama ve hafızada tutma amaçlı bir okumada bazı önemli kavramların altının çizilmesi, okuma parçasının hemen köşesine bir yere hatırlatıcı "anahtar kelimeler"in yazılması sizin okuduğunuz parçadan kopmamanızı ve konsantre olmanızı sağlar.
Bu tip uygulamalar ayrıca hem bilginin zihninizde vurgulanmasını, hem da daha sonra kolayca tekrar edilmesini sağlar.
Bazıları
kitabının orijinal kalmasını ve üzerinde bu tip bazı
kelimelerin altını çizme, veya sayfa kenarlarına anahtar
kelimeleri not alma gibi şeyler yapmayı istemeyebilir. O
zaman onlara da kitabın ilgili bölümlerinin fotokopisini
alarak üzerinde çalışmaları tavsiye edilebilir.
STRATEJİ-4
FARKLI OKUMA PARÇALARINA FARKLI OKUMA YAKLAŞIMLARI GÖSTERİLMELİ
Farklı okuma parçalarının farklı yapıları vardır. Dolayısı ile önemli bilgilerin veya bilgi akışının yapısı da değişiktir. Bu değişik yapıları bilmek hızlı okuma sırasında okuyucuya müthiş bir avantaj kazandırır. Bilgi yapısını bildiğiniz bir okuma parçasının nerelerinden önemli bilgileri alacağınızı da önceden kestirebilirsiniz. Bu yapıyı isterseniz bir örnek olarak "Gazete" ve "Dergi" bilgi akışında inceleyelim;
GAZETE VE DERGİLERİN OKUNMASI
Gazete ve dergilerin amacı konuyu çok derinlemesine incelemek ve bilgi vermek değildir. Onlar daha çok toplumun dikkatini çeken veya konunun enteresan olan bölümlerine yoğunlaşırlar. Bunun için de, daha çok, konunun belli bir bölümünü parçalı olarak sunarlar. Böyle bir hedef o gazetenin veya derginin daha çok satmasını sağlamak için koyulmuştur.
Gazete ve dergilerde, konunun genel olarak anlaşılması için daha önemli olduğu halde, bazı bilgilerin daha az enteresan olduğu için atlanması ve kapsanmaması çok doğaldır. Hatta enteresan olduğu için okuma parçasının içine tıka basa doldurulan detay ve reklam amaçlı içeriğin yanında çoğu zaman önemli noktalar gözden kaçırılabilir. Zaten bu tip yazıların amacı sizin önemli bilgileri kaçırmamanız değildir.
Bir derginin etkili bir şekilde bilgi amaçlı okunması için yapılması gereken şey, önce içindekiler bölümünün incelenmesi ve sizin için önemli olan makaleye direkt olarak geçilmesidir. Makaleyi okuduktan sonra sizin için önemli olan bir bilgiyi kapsadığını düşünüyorsanız, o makaleyi kesmeli ve bu konu için tuttuğunuz bir dosya veya klasörde saklamalısınız. Çünkü daha sonra bu bilgiye tekrar bakmak istediğinizde, aynı dergiyi bulamayabilirsiniz. Bu şekilde kendi ilgi alanlarınızla ilgili bir de tasnif yapmış olursunuz, ki böyle bir özen zihninizin de konuya konsantre olmasını sağlar.
Gazetelere gelince; gazetelerin sayfaları aslında bölüm bölüm organize edilmiştir. Çok sık gazete okuyan herkes bunu bilir. Hangi sayfada ekonomi sayfası, hangisinde reklâm yoğun, hangi sayfa magazin dolu, hangi sayfalarda spor var, bilirsiniz. Dolayısıyla okumadan geçmeniz gereken yerleri rahatlıkla kestirebilirsiniz.
GAZETE VE DERGİLERDEKİ YAZI TİPLERİ
Gazete ve Dergilerde temel olarak üç tip farklı yazıyla karşılaşırsınız;
Haber Yazıları:
Haber sütunlarında en önemli bilgiler en başta verilir. Haberin akışına göre, verilen bilgilerin önemi azalır ve giderek daha da gereksiz detaylar verilir. Haber yazılarının yapısı başta en önemli bilgiyi vermek ve daha sonra bu önemli bilgiyle ilgili diğer detayları sıralamak üzerine kurulmuştur. Etkili bir gazete okuma, strateji olarak, önemli bilgiler için haber sütunlarının sadece başlangıç bölümünün okunması yeterlidir.
Fikir veya Görüş Yazısı:
Fikir yazıları belli bir konu üzerindeki belli bir bakış açısını veya görüşünü ortaya koyar. Bu tip makalelerde belirtilen bakış açısıyla ilgili en önemli bilgiler makalenin başında ve sonunda yoğunlaşır. Makalenin orta kısmı, başta ve sonda söylenen fikirleri destekleyen malzemelerdir.
Başmakale veya Ana Yazı:
Bu tip köşe yazılarının amacı bazen eğlendirmek, bazen de belli bir konunun arkasındaki bilinmeyenleri ortaya çıkarmak olabilir. Genel olarak en önemli bilgiler yazının ortasındaki şişkin bölümdedir.
Okuyacağı yazıdan öğrenmek istediğinin ne olduğunu ve öğrenmek istediği bilginin yazının neresinde olduğunu bilen bir kişinin kendisine uygun bir okuma stratejisi koyması şüphesiz daha kolaydır.
STRATEJİ-5
BÜYÜK RESMİ GÖREREK OKUMALISINIZ
Önemli bir konuyu okumadan önce, o okuma parçasının veya kitabın bilgiyi sunarken nasıl bir yapı veya akış düzeni kurduğunu anlamaya çalışmalısınız. Yani büyük resmin ne olduğunu önceden görmeye çalışmalısınız. Bu arada yazıyı veya sunuluşunu biraz da eleştirici bir gözle incelemelisiniz.
Örneğin
yazıyı, bu konuda neleri kapsamadığını, neleri
atladığını, ilave olarak neleri kapsasaydı daha iyi
olurdu şeklinde değerlendirmelisiniz. Örneğin bu okuma
parçasından sonra neleri öğreneceğim, beklentisindeyim
diye bir sıralama düşünebilir veya bunları madde madde
yazabilirsiniz de. Okuma bittikten sonra, bu maddelerden
nelerin parçada kapsanmadığını da fark ederek konuya
eleştirisel olarak da bakmış olursunuz. Bu şekilde bir
yaklaşım konunun hem anlaşılmasını daha da
kolaylaştıracak, hem de okuduklarınızın daha uzun süre
hafızanızda kalmasına faydası olacaktır.
STRATEJİ-6
BEYİN HARİTALARI® ve ZİHİN HARİTALARI®
Dikkat: Bu kavramlar Mega Hafıza’nın Türk Patent Enstitüsünce Onaylanmış Tescilli Markalarıdır. Mega Hafıza haricinde başkaları tarafından kullanılamaz.
Teknik ve anlaşılması zor olan dokümanlarda, ders çalışma gibi % 100’ünün mutlaka anlaşılması ve hafızada tutulması gereken konularda mutlaka Beyin Haritaları® (veya Zihin Haritaları®) tekniğinin kullanılmasını tavsiye ediyorum. Bu teknik beynin konuya yoğunlaşmasını sağlayan bir aktif düşünce sistemidir.
DİKKAT! Bu konu çok hassas bir düşünme sistemidir. Dolayısıyla konu yanlış kullanıldığı veya öğretildiği zaman sizi konuya yoğunlaştırmaktan daha çok, dağıtan bir sisteme dönüşebilir.
Yukarıdaki kutu içinde Beyin Haritaları® ve Zihin Haritaları® kavramlarının tescilli bir marka olduğunu ve başkaları tarafından kullanılamayacağını özellikle vurguladım. Çünkü bu konuyu da istismar eden ve konuyu bilmeyen ve hayatında bir kere bile Beyin Haritası kullanmayan kişilerin bu konuda eğitim vermeye kalktıklarını ve tescilli markamızı sanki bizim temsilcimiz gibi kullandıklarını duyuyorum ve bunlarla ilgili gereken hukuki işlemleri yapıyoruz.
Dolayısıyla böyle hassas bir konuyu burada özetlemeye çalışmayacağım. Ancak bu konuyla ilgili çok detaylı bilgiyi hem "MEGA HIZLI OKUMA®" setimizde bulabileceğinizi, hem de "MEGA HIZLI OKUMA®" eğitimlerimizde uygulamalı olarak çok örnekle öğrenebileceğinizi belirtmek isterim.
Bir sonraki mini kursta görüşmek üzere şimdilik hoşçakalın...
Melik Duyar
MEGA HAFIZA
Copyright © 2000 – 2024 Mega Hafıza Eğitim Hizmetleri Ltd. Şti. (Tüm Hakları Saklıdır)
Kayıt olduğunuz MEGA HAFIZA eğitimleri online olarak her 3 günde bir e-posta adresinize ücretsiz olarak gönderilecektir.
Kurs gönderminin bitiminde ayrıca hafıza, beyin ve beyin eğitimi ile ilgili önemli bilgiler içeren aylık "e-Beyin Bülteni" e-posta adresinize gönderilmeye devam edecektir. Gönderiler ücretsiz olup, istediğiniz anda listemizden çıkabilirsiniz.
Aşağıdaki gösterilecek 10 kelimeyi 20 saniye içinde hafızanıza almaya çalışınız.
Hazır olunca "Başlat" butonuna basarak başlayabilirsiniz.
Aşağıdaki gösterilecek 10 kelimeyi 20 saniye içinde hafızanıza almaya çalışınız.
Hazır olunca "Başlat" butonuna basarak başlayabilirsiniz.
anlama
okuma
göz
açı
esnetmek
beyin
algılamak
görmek
duygular
zaman
Aşağıdaki gösterilecek 10 sayıyı 20 saniye içinde hafızanıza almaya çalışınız.
Hazır olunca "Başlat" butonuna basarak başlayabilirsiniz.
Aşağıdaki gösterilecek 10 sayıyı 20 saniye içinde hafızanıza almaya çalışınız.
Hazır olunca "Başlat" butonuna basarak başlayabilirsiniz.
456
963
102
564
614
730
052
250
339
843